reede, 29. september 2017

Nädalateema 3 - Veebifoorum, kas nüüdisaegne turuplats või uue meedia täiendus?

Jätkuvalt üllatab mind selle kursuse jooksul, kui kaugele ajas tegelikult täna nii tavalised asjad oma juurtega ulatuvad. Esimesed foorumid olid loodud ülikoolide poolt valdavalt informatsiooni vahetamiseks ja konverentsi keskkonnaks.
1976.a oli esimest korda võrgus EMISARY, mis loodi kriiside juhtimiseks ja strateegiliseks planeerimiseks. Unistuseks oli luua keskkond, mis suurendaks kollektiivsele intellikentsuse baasil tehtud otsuste kvaliteeti. http://wikiworld.com/wiki/index.php/EIES_History
KOM-arvutikonverentsisüsteemi arendati Stokholmi ülikooli infotehnoloogia keskuses. KOM esimene versioon töötas 1977. aastal. https://people.dsv.su.se/~jpalme/s1/history-of-KOM.html
Kusjuures tänaste altruistlike foorumite idee pärineb samuti 1970’te algusest. Uppsala ülikoolis arutleti teemal, et suured organisatsioonid kasutavad arvuteid peamiselt inimeste kontrollimiseks. Küsiti, kas oleks võimalik luua arvutisüsteeme mis aitaksid inimest? Jacob Palme oli suuresti selliste teemade eestkõnelejaks. Ühiskondlik debatt ei erinenud sugugi sellest mida peetakse AI osas täna. Raamatust “History of Nordic Computing 3” (2010) saab selle ajastu ja teema kohta lugeda huvitavat lõiku https://hal.inria.fr/hal-01564620/document
Delphiforum http://www.delphiforums.com/ (algusajaks loetakse 1983) on üks vanemaid foorumeid, mis tänaseni toimib. Tänaseks pea 26 miljonit arutelu. 
Tänapäevaste veebifoorumite lai levik jääb 90’te keskpaika. Interneti hüppelise levikuga proletariaadi hulka muutub selgelt ka foorumite temaatika. Hulgaliselt tuleb juurde kõikvõimalikke teemapõhiseid ja teematuid foorumeid. Selgelt on tunda, et paljudel kasutajatel puudub igasugune mõõdutunne. Võimalus foorumites anonüümsena oma “elutarkust” jagada viib paljud head algatused lõpuks foorumi sulgemiseni. Tõenäoliselt saanud foorumi algatajad ise ka päris täpselt aru mis töö neid moderaatorina ees ootab. Samuti ei mõistetud nii loojate kui kasutajate poolt tihti ka foorumi eesmärki kui sellist. Näitena võib tuua KOV’id, kes veel 2000.a alguses õhinaga lõid Vallavalituste juurde veebifoorumid. Foorum muutus kiiresti pealekaebuste kohaks ja poriloopimise seinaks. Tore ju, kui minu ärapanemisest ikka kõik valla kodanikud kuulda saavad. Samuti oli selgusetu, kas ja kes peab postitustele vastama. Tööprotsessidesse jäi see lisamata. Heas usus ettevõtmine, mis kiirelt läbi kukkus.
Arvan, et tänaseks on nii moderaatorid, lugejad kui kirjutajad end selgemalt erinevate foorumite vahel positsioneerinud. Igaüks leiab omale vastavalt oma rikutuse tasemele sobiliku koha. Seetõttu arvan, et foorumid katavad ka aastatuhandete kauguste turulistele suhtlusvajaduse, kui on ka ühtlasi oluliseks täienduseks uuele meediale.
Leian, et foorumid on tänaseks saavutanud kindla positsiooni uue meedia osana. Foorum täidab suuresti tühimikku mis esineb kõigis uudislugudes. Lahe lugu, aga kuidas seda ise teha? See viimane on just see mida reeglina ühestki uudisnupust ei leia. Foorum siinkohal aga annab vastused just viimasele ja säilitab seetõttu oma koha uue meedia osana. Näitena toon siinkohal enda erialaga seotud ülimalt altruistliku foorumi, mis on minu põhiline “helpdesk”. Eriala ajakirjadest ja muudest uue meedia uudisnuppudest tekib tihti uusi ideid. Samas nende ellu rakendamine ja igapäevane asja püsti hoidmine on hoopis teine lugu. https://gis.stackexchange.com/. Jookseb see siis 2008.a loodud ettevõtte Stackoverflow poolt 2009.a vabaks antud foorumi tarkvaral StackExchange. Stackoverflow on vist üldse üks paremaid asju mis tehtud…

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Nädalateema 13 - Geoinfosüsteemid ei ole ainult nägijatele

Osalesin 2013. a Eesti Rahvusraamatukogus toimunud rahvusvahelise geograafia nädala raames konverentsil nimega GIS päev. Olin selleks ajaks...